Artur Grottger Alegoria Polski
źródło: https://artdone.wordpress.com
|
Z racji
butnej postawy p. Hanny GW i innych- wyciągam kilka ważnych i obowiązujących
członka korpusu służby cywilnej ustaw dla przypomnienia. W takim rozumieniu zadań i obowiązków itd. p. Hanna już dawno powinna zostać zdymisjonowana jako urzędnik miasta..., a niektórzy politycy pozbawieni od strzała mandatu, albo nawet obywatelstwa, bo co to za obywatele?
USTAWA O SŁUŻBIE CYWILNEJ ,
ustawa z dn. 21.11 2008r. ujednolicona i ogłoszona z dn. 28 lipca 2016r. ( wchodzi w życie po 14 dniach od
ogłoszenia)- wybrane art.
Rozdział
1 Przepisy ogólne
Art. 1. W celu zapewnienia
zawodowego, rzetelnego, bezstronnego i politycznie neutralnego wykonywania
zadań państwa ustanawia się służbę cywilną oraz określa zasady dostępu do tej
służby, zasady jej organizacji, funkcjonowania i rozwoju.
Art.
2. 1. Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach
urzędniczych w: 1) Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, 2) urzędach ministrów
i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów oraz urzędach
centralnych organów administracji rządowej, 3) urzędach wojewódzkich oraz
innych urzędach stanowiących aparat pomocniczy terenowych organów administracji
rządowej podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej,
3a)1) Biurze Krajowej Informacji Podatkowej, 4) komendach, inspektoratach i
innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników
zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych
służb, inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, 4a)2)
Centralnym Biurze Śledczym Policji, 5) (uchylony) 6) Biurze Nasiennictwa
Leśnego, 7) jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe,
których dysponentami są organy administracji rządowej – zwanych dalej
„urzędami”. 2. Korpus służby cywilnej tworzą także powiatowi i graniczni
lekarze weterynarii oraz ich zastępcy. 3. Stanowiska urzędnicze w urzędach mogą
zajmować także osoby oddelegowane na podstawie odrębnych przepisów do
wykonywania zadań poza jednostką organizacyjną, w której są zatrudnione. 4. Prawa
i obowiązki członków korpusu służby zagranicznej oraz zasady organizacji i
funkcjonowania tej służby określają przepisy o służbie zagranicznej.
Rozdział
6 Obowiązki członka korpusu służby cywilnej
Art.
76. 1. Członek korpusu służby cywilnej jest obowiązany w szczególności: 1)
przestrzegać Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej i innych przepisów prawa; 2)
chronić interesy państwa oraz prawa człowieka i obywatela; 3) racjonalnie
gospodarować środkami publicznymi; 4) rzetelnie i bezstronnie, sprawnie i
terminowo wykonywać powierzone zadania; 5) dochowywać tajemnicy ustawowo
chronionej; 6) rozwijać wiedzę zawodową; 7) godnie zachowywać się w służbie
oraz poza nią. 2. Dyrektor generalny urzędu jest obowiązany zapewnić członkowi
korpusu służby cywilnej właściwe warunki do wykonywania obowiązków określonych
w ustawie.
78. 1. Członek korpusu służby
cywilnej przy wykonywaniu obowiązków
służbowych nie może kierować się interesem jednostkowym lub grupowym. 2.
Członkowi korpusu służby cywilnej nie wolno publicznie manifestować poglądów
politycznych. 3. Członkowi korpusu
służby cywilnej nie wolno uczestniczyć w strajku lub akcji protestacyjnej
zakłócającej normalne funkcjonowanie urzędu. 4. Członek korpusu służby
cywilnej nie może łączyć zatrudnienia w służbie cywilnej z mandatem radnego. 5.
Urzędnik służby cywilnej nie ma prawa tworzenia partii politycznych ani
uczestniczenia w nich. 6. Członek korpusu służby cywilnej zajmujący wyższe
stanowisko w służbie cywilnej nie może pełnić funkcji w związkach zawodowych.
7.39) Przepis ust. 5 ma zastosowanie do osoby zajmującej wyższe stanowisko w
służbie cywilnej. 38) W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 19 ustawy, o
której mowa w odnośniku 3. 39) W brzmieniu ustalonym przez art. 1 pkt 20
ustawy, o której mowa w odnośniku 3.
71.
1. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej następuje, z
zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia, w razie: 1) dwukrotnej,
następującej po sobie, negatywnej oceny, o której mowa w art. 81 ust. 1; 2)
stwierdzenia przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych trwałej
niezdolności do pracy uniemożliwiającej wykonywanie obowiązków urzędnika służby
cywilnej; w celu zbadania stanu zdrowia urzędnika tego można skierować do
Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z urzędu lub na jego prośbę; 3) utraty
nieposzlakowanej opinii; 4) likwidacji urzędu, jeżeli nie jest możliwe
przeniesienie, o którym mowa w art. 66. 2. Rozwiązanie stosunku pracy z
urzędnikiem służby cywilnej może nastąpić, z zachowaniem trzymiesięcznego
okresu wypowiedzenia, w razie: 1) (uchylony) 2) odmowy poddania się badaniu
przez lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. 3. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez
wypowiedzenia może nastąpić w razie jego nieobecności w pracy z powodu choroby
trwającej dłużej niż rok. 4. W razie niezdolności do pracy z powodu
choroby, o której mowa w ust. 3, urzędnik służby cywilnej zachowuje prawo do
świadczeń pieniężnych przez okres przewidziany w przepisach o świadczeniach
pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. 5.
Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej z przyczyn określonych
w ust. 1–3 nie może naruszać przepisów dotyczących szczególnej ochrony
pracowników w zakresie wypowiedzenia i rozwiązania stosunku pracy. 6. Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem
służby cywilnej może nastąpić także w drodze porozumienia stron lub za
trzymiesięcznym wypowiedzeniem na skutek rezygnacji urzędnika służby cywilnej.
7.
Rozwiązanie stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z
winy urzędnika może nastąpić w razie: 1) ciężkiego naruszenia przez
urzędnika podstawowych obowiązków członka korpusu służby cywilnej, jeżeli wina
urzędnika jest oczywista; 2) popełnienia przez urzędnika w czasie trwania
stosunku pracy przestępstwa, które uniemożliwia dalsze zatrudnienie, jeżeli
przestępstwo jest oczywiste lub zostało stwierdzone prawomocnym wyrokiem; 3)
zawinionej przez urzędnika utraty uprawnień koniecznych do wykonywania pracy na
zajmowanym stanowisku, jeżeli nie jest możliwe wyznaczenie urzędnikowi
stanowiska uwzględniającego jego przygotowanie zawodowe. 8. Rozwiązanie
stosunku pracy z urzędnikiem służby cywilnej bez wypowiedzenia z winy urzędnika
nie może nastą- pić po upływie miesiąca od dnia uzyskania wiadomości o
okoliczności uzasadniającej rozwiązanie stosunku pracy.
Art.
122. Członkowie komisji dyscyplinarnych są niezawiśli w zakresie orzecznictwa
dyscyplinarnego oraz nie są związani rozstrzygnięciami innych organów
stosujących prawo, z wyjątkiem prawomocnego wyroku sądu.
Komentarze
Prześlij komentarz